Семантичні та граматичні категорії в нормі й патології

Автор(и)

  • Жанна Глозман Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Россия

Ключові слова:

семантичні та граматичні поняття, парадигматичне відношення до слова, вторинна етимологізація, відчуття мови.

Анотація

Процес категоризації – найважливіша здатність людини, що визначає її мовні й розумові функції. Цей процес проходить довгий шлях розвитку, пов’'язаний із засвоєнням не
лише понять, а й людського досвіду. Лише на прикінцевих етапах цього розвитку формуються наукові поняття, до яких належать і граматичні категорії. Якщо відставання в розвитку семантичних понять описано в дефектологічній та медико-психологічній літературі в термінах розумової відсталості (олігофренії) або затримок інтелектуального розвитку, то порушення розвитку граматичних понять, їхня типологія й механізми досліджені значно менше, незважаючи на їх значущість для розуміння механізмів афазії, алалії й дизграфії. У статті проаналізовано такі види спотворень граматичних понять, як порушення парадигматического ставлення до слова, феномен вторинної етимологізаціі, трансформація внутрішнього лексикону при різних формах коркової й підкіркової патології мозку, а також у процесі формування граматичних понять. Запропоновано авторські методи дослідження граматичних понять і зв'язку граматичних та семантичних понять. В основі всіх форм патології граматичних понять лежить несформованість або викривлення метамовної комунікативної функції, що забезпечує зворотний зв'язок, контроль за правильністю власної мови й можливість її змінювати відповідно до комунікативних очікувань реципієнта мовного повідомлення. Найчастіше ця функція описується поняттям «відчуття мови». Проаналізовано різні трактування цього поняття й етапи формування почуття мови в дошкільному та шкільному віці, а також специфіка його порушення при розумовій відсталості й слабкості семантичних понять.

Література

References

  • Bobryk, J. (2000). Modern and postmodern visions of the mind. Polish Psychological
    Bulletin, 31, 2, 93 – 100.
  • Bozhovich, E. (2000) Etapy razvitiya yazykovoy kompetentsii rebenka [Steps in development
    of linguistic competence in child]. In: Linguistic conscience: content and meaning (p. 34). Moscow:
    Linguistics Institute Press.
  • Bozhovich, L.I. (1946). Znacheniye osoznaniya yazykovyh kategoriy v obuchenii
    pravopisaniyu [Importance of linguistic categories realizing in writing learning]. Izvestiya of Russian
    Pedagogical Academy, 3.
  • Danilova, N.N., Strabykina, E.A., Glozman, J.M., Pligina, A.M. (2015) O mekhanizme
    kategorizatsii i yego narusheniyah pri parkinsonizme [On categorization mechanism and its troubles in
    Parkinsonism] In: Proceedings of the VI Congress of Russian Psychological Association. Moscow. In
    Press.
  • Galperin, P. (1959). Razvitiye issledovaniy po formirovaniyu umstvennyh deystviy [Progress
    in studies of mental actions formations]. Psychological Science in the USSR, 1 (pp. 441–469). Moscow:
    Russian Pedagogical Academy Press.
  • Glozman, J. (1975). K voprosu o structure expressivnogo agrammatizma pri raznih formah
    afazii [On the structure of expressive agrammatism in different kinds of aphasia]. In: Problems of
    aphasia and reeducation (pp. 101–115). Moscow: Moscow Univ. Press.
  • Glozman, J. (1996). Issledovaniye struktury lexicona pri korkovyh i podkorkovyh
    porazheniyah mozga [A study of vocabulary structure after cortical and subcortical brain damages].
    Vestnik Moscovskogo Universiteta, 2, 67–72.
  • Glozman, J. (2004). Communication Disorders and Personality. New York: Kluwer
    Academic/ Plenum Publishers.
  • Kalita, N. (1976). O prirode i makhanizmakh narusheniya nominativnoy funktsii rechi pri
    akustiko-mnesticheskoy afazii [On nature and mechanisms of naming troubles in acoustic-mnestic
    aphasia]. Ph.D. dissertation. Moscow: Moscow State University.
  • Lalaeva, R. (1993). O chuvstve yazyka u umstvenno otstalyh shkolnikov [On the sense of
    language in mentally retarded children]. In: Speech trouble. Methods of assessment and remediation,
    (pp. 115–122). St. Petersburg: Meditsina.
  • Luria, A. (2004). Lektsii po Obshey Psykhologii [Lectures in General Psychology]. Moscow:
    Piter.
  • Pevzner, M. (1959). Deti – Oligophreny [Children with Oligophrenia]. Moscow: Pedagogica.
  • Psykhologichesky Slovar’ [Psychological Dictionary] (1996). V. Zinchenko,
    B. Mescheryakov (Eds). Moscow: Pedagogika-Press.
  • Tseytlin, S. (2000) Yazyk i Rebenok. Linguistika Detskoy Rechi. [Language and Child.
    Linguistics of children speech]. Moscow: Vlados.
  • Saharny, L. (1978) Proizvodnoye slovo kak component kommunikativnoy nominatsii [A
    derivate word as a component of communicative nomination]. In: Psycholinguistic and sociolinguistic
    speech determination, (pp. 65–181). Moscow: Moscow Univ. Press.
  • Vygotsky, L. (1956). Isbranniye Psykhologicheskiye Issledovaniya [Selected Psychological
    Papers]. Moscow: Pedagogika.
  •  

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Жанна Глозман, Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Россия

Завантаження

Опубліковано

2015-05-23

Номер

Розділ

Том 2, №1, 2015

Як цитувати