Психолінгвістичний аналіз мотивації професійної діяльності державних службовців за допомогою проективної методики "Завершення речення"
Ключові слова:
державна служба, мотивація професійної діяльності, завершення речення, контент-аналіз, мотиви професійної діяльності держслужбовців.Анотація
У статті досліджено особливості професійної мотивації державних службовців місцевих органів виконавчої влади. У якості діагностичного інструментарію використано методику «Завершення речення», у якій поєднано проективні методи діагностики й психолінгвістичний метод контент-аналізу; здійснено її модифікацію відповідно до мети дослідження. Обгрунтовано доцільність вибору методики, її переваги, порівняно з опитувальними методами виявлення свідомих і неусвідомлюваних мотивів професійної діяльності в системі державної служби. Розроблено стимульний матеріал дослідження, а також процедуру узагальнення й інтерпретації отриманих результатів за допомогою контент-аналізу завершених речень, на основі якого всі висловлювання досліджуваних об’єднано в смислові блоки. Узагальнено відповіді респондентів щодо змісту одинадцяти груп професійних мотивів, установлено їх особистісну значущість і рейтинг у загальній структурі мотивації професійної діяльності державних службовців. Виокремлено й описано такі групи мотивів: мотиви, які стосуються соціальнопсихологічних особливостей працівника; мотиви, пов’язані з обов’язками та характером професійної діяльності; мотиви стимулювання та заохочення; мотиви міжособистісної взаємодії; мотиви інтересу до діяльності; самоактуалізації; вимушеності/впливу ситуації; суспільної корисності; життєзабезпечення; статусу та престижу; кар’єрного росту. З’ясовано, що найбільш вагомі в загальній мотивації мотиви, що стосуються соціальнопсихологічних особливостей працівника, і ті, які пов’язані з обов’язком та характером діяльності, найменш важливі – мотиви життєзабезпечення, статусу й престижу, а також кар’єрного росту, що свідчить про їх достатньо низький вплив на успішність професійної діяльності в системі державної служби.
Література
References
- Anastazi, A. (2001). Differentsialnaya psihologiya. Individualnyie i gruppovyie razlichiya
v povedenii. Moscow: Eksmo-Press. - Bodalev, A., Stolin, V. ( 2002). Obschaya psihodiagnostika. S.-Petersburg: Rech.
- Burlachuk, L. (2006). Psihodiagnostika [Psychodiagnostics]. S.-Petersburg: Piter.
- Burlov, A. (2001). Metod neokonchennyih predlozheniy v sotsiologii [Method of
Incompleted Sentences in Social Studies]. Ph.D. thesis. Moscow: Institute of Social Studies. - Hlova, I., Malimon, L. (2013). Psihologichniy analiz znachuschosti ta zadovolenosti
motiviv profesiynoyi diyalnosti derzhavnyh sluzhbovtsiv mistsevih organiv vikonavchoyi vlady
[Psychological analysis ]. Aktualni Problemy Psiholohii, 1, 37. - Gurevich, K. (1998). Problemyi Differentsialnoy Psihologii [Issues of Differential
Psychology]. Voronezh: MODEK. - Leontyev, A. (2005). Osnovy Psiholingvistiki [Foundations of Psycholinguistics].
Moscow: Smysl. - Petrenko, V. (2005). Osnovy Psihosemantiki [Foundations of Psychosemantics]. S.-
Petersburg: Piter.