Розвиток аудіювання в єдності з когнітивними процесами: метааналіз досвіду досліджень у галузі

Автор(и)

  • Харченко Наталія Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Україна

Ключові слова:

аудіювання, мовленнєва діяльність, сприймання мовлення, розуміння мовлення, значення, смисл.

Анотація

У статті представлено узагальнення, здійснені на основі теоретичного аналізу наукових джерел з проблем аудіювання. Встановлено, що аудіювання – складний вид мовленнєвої діяльності, що передбачає: 1) слухове сприймання значень системи мовних кодів; 2) розпізнавання, розшифрування і збереження мовних кодів в оперативній пам’яті; 3) розуміння смислу мовленнєвого повідомлення, що досягається шляхом реалізації механізмів внутрішнього мовлення, у якому відбувається декодування «поверхневих» значень мовних форм і трансформації їх у «глибинні» смисли. Показаний взаємозв’язок аудіювання з психікою дитини, розкритий «взаємопроникливий» характер психічних процесів та способи розвитку аудіювання в єдності з психічними процесами й усебічним розвитком дошкільників.

Література

References

  • Blonskiy, P. (2001). Pamjat i Myshlenie [Memory and Thinking]. S.-Petersburg: Piter.
  • Caparulo, B. & Cohen, D. (1983). Developmental language studies in the
    neuropsychiatric disorders of childhood. Children’s language, 4.
  • Galperin, I. (1981). Tekst kak Obyekt Lingvisticheskogo Issledovaniya [Text as an
    Object of Linguistic Study]. Moscow: Nauka.
  • Dickinson, D., & Smith, M. (1994). Long-term effects of preschool teachers’ book
    readings on low-income children’s vocabulary and story comprehension. Reading Research
    Quarterly, 105–122.
  • Harchenko, N. (2013). Uchim doshkolnikov ponimaniyu ustnyih razvernutyih
    vyiskazyivaniy [Teaching the preschoolers to understand oral expanded utterances].
    Innovatsionnaya deyatelnost v doshkolnykh obrazovatelnyh uchrezhdeniyah: Materialy
    VI Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (488–495). Yaroslavl-Moscow: Kantsler.
  • Istomina, Z. (1967). Vozrastnyie i Individualnyie Razlichiya v Sootnoshenii Raznyh
    Vidov i Storon Pamyati v Doshkolnom Vozraste [Age and Individual Differences in Correlation of
    Different Types and Kinds of Memory in a Preschool Age]. Moscow: Pedagogika
  • Kalmykova, L. (2011). Psyhologiya rozvytku movlennevoi diyalnosti ditey doshkilnogo
    viku [Psychology of speech activities of preschool age children]. Unpublished Ph.D. thesis. Kyiv.
  • Karpinskaya, N. (1972). Hudozhestvennoe Slovo v Vospitanii Detey [Literary Word in
    Upbringing of Children]. Moscow: Pedagogika.
  • Klychnikova, Z. (1983). Psihologicheskie Osobennosti Obucheniya Chteniyu na
    Inostrannom Yazyike [Psychological Peculiarities in Teaching Foreign Language Reading].
    Moscow: Prosveschenie.
  • Kooijman, V., Hagoort, P., & Cutler, A. (2005). Electrophysiological evidence for
    prelinguistic infants’ word recognition in continuous speech. Cognitive Brain Research, 24(1),
    109–116.
  • Kostyuk, G. (1988). O Psihologii Ponimaniya [On Psychology of Understanding].
    Izbrannyie psihologicheskie trudy. Moscow: Pedagogika.
  • Lyublinskaya, A. (1972). Vospitatelyu o Razvitii Rebyonka [To Educator on
    Development of a Child]. Moscow: Prosveschenie.
  • Lyublinskaya, A.A. (1965). Ocherki Psihicheskogo Razvitiya Rebyonka [Essays on
    Psychic Development of a Child]. Moscow: Prosveschenie.
  • Morozova, N. (1947). O ponimanii teksta [On understanding of text]. Izvestiya APN
    RSFSR, 7, 191–240.
  • Pezzulo, G., & Castelfranchi, C. (2009). Intentional action: from anticipation to goaldirected behavior. Psychological Research PRPF, 73(4), 437–440.
  • Rost, M., & Candlin, C. N. (2014). Listening in Language Learning. Routledge.
  • Rubinshteyn, S. (1958). O myishlenii i Putyah Yego Issledovaniya [On Thinking and
    Ways of Its Investigation]. Moscow: AN SSSR.
  • Rumyantseva, I. (2004). Psihologiya Rechi i Lingvopedagogicheskaya Psihologiya
    [Psychology of Speech and Linguopedagogical Psychology]. Moscow: PERSE; Logos.
  • Rubinshteyn, S. (1989). Osnovyi Obschey Psihologii [Fundamentals of general
    psychology]. Moscow: Pedagogika.
  • Teplov, B. (1947). Psihologicheskie voprosyi hudozhestvennogo vospitaniya
    [Psychological problems of artistic upbringing]. Izvestiya APN RSFSR, 11.
  • Ushakova, N., Pavlova, I., Zachesova, M. (1989). Rech Cheloveka v Obschenii [Human
    Speech in Communication]. Moscow: Nauka.
  • Vygotsky, L. (2011), Myshlenie i Rech [Thinking and Speech]. Moscow: AST: Astrel.
  • Welsh, J., Nix, R., Blair, C., Bierman, K., & Nelson, K. (2010). The development of
    cognitive skills and gains in academic school readiness for children from low-income families.
    Journal of educational psychology, 102(1), 43.
  • Zalevskaya, A.A. (2005). Psiholingvisticheskie Issledovaniya. Slovo. Tekst.
    [Psycholinguistic Researches. Word. Text]. Moscow: Gnozis.
  • Zimniaya, I.A. (1976). Smyislovoe vospriyatie rechevogo soobscheniya [Semantic
    perception of a vocal message]. Smyislovoe Vospriyatie Rechevogo Soobscheniya, 5, 33.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Харченко Наталія, Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Україна

Завантаження

Опубліковано

2015-05-06

Номер

Розділ

Том 2, №2, 2015

Як цитувати

Харченко, Н. (2015). Розвиток аудіювання в єдності з когнітивними процесами: метааналіз досвіду досліджень у галузі. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 2(2), 81-88. https://eejpl.vnu.edu.ua/index.php/eejpl/article/view/149