Дискурсивна репрезентація принципів діалогу у спілкуванні вчителя й учнів
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.zarКлючові слова:
діалогічний дискурс, спілкування учителя і учнів, ціннісне ставлення, домінанта на Іншому, дискурс-аналіз.Анотація
У статті розглянуто проблему дискурсивної репрезентації педагогічного діалогу у взаємодії учителі й учнів.Функціональні параметри педагогічного процесу зумовлюють розуміння педагогічного діалогу як особистісно-зорієнтованого типу спілкування, що ґрунтується на принципах ціннісного ставлення, домінанти на Іншому, особистісного включення, позиції позазнаходження і особистісної автентичності, що є альтернативним баченням відносно ліберально-демократичної концепції діалогу. У контексті даного дослідження було розроблено схему діалогічного дискурсу, специфіковану у відповідних дискурсивних патернах, маркерах і мовленнєвих актах. Особлива увага була приділена елементам дискурсу, які відображають принципи педагогічного діалогу. У ході включеного спостереження, проведеного у контексті цього дослідження, було визначено три основні комунікативні стилі, виражені у різних рівнях діалогічної диспозиції: діалогічний, напівдіалогічний і монологічний. Статистичні дані виявляють порівняно низький відсоток молодих учителів, які володіють діалогічною диспозицію і відповідними стратегіями педагогічного спілкування, що викликає потребу певних змін у системи професійної підготовки учителів, а також їхнього особистісного розвитку.
Література
References
- Балл Г. А. Современный гуманизм и его диалогические универсалии / Г. А. Балл //
Гуманітарні науки. – 2001. - № 2. – С. 4–10.
Ball, G. (2001). Sovremennyi gumanism i ego dialogicheskiye universaliyi [Modern
humanism and its dialogic universal statements]. Gumanitarni Nauky, 2, 4–10. - Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М.: Искусство, 1979.
Bakhtin, M. M. (1979). Estetika Slovesnogo Tvorchestva [Aesthetics of Verbal Art].
Moscow: Iskusstvo. - Бубер М. Диалог // М. Бубер. Два образа веры. – М.: Республика, 1995. – С.158-232.
Buber, M. (1995). Dialog. Dva obraza very. [Dialogue. Two images of faith]. Moscow:
Respublika. - Бирюкова Г. М. Специфика диалогических отношений в образовательном процессе
[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://anthropology.ru/ru/ texts/biryukova/
educdial_33.html
Biriukova, G. Spetsifika dialogicheskih otnoshenij v obrazovatelnom protsesse. Retrieved
from: http://anthropology.ru/ru/texts/biryukova/educdial_33.html - Володько Н. В. Диалогическое общение как фактор преодоления дезадаптации ребенка к
школе: дисс….канд. псих. наук: 19.00.07 / Володько Наталия Валерьевна. – Н. Новгород,
1999.
Volodko, N. V. (1999). Dialogicheskoye obshcheniye kak factor preodoleniya dezadaptatsii
rebionka k shkole [Dialogic communication as a factor of overcoming children's
disadaptation to school]. NizhniyNovgorod. - Каминская М. В. Методика экспертной оценки диалогического взаимодействия учителя и
ученика на уроке развивающего образования / М. В. Каминская. – М.: Изд-во “Про-Пресс”,
2004.
Kaminskaya, M. (2004). Metodika ekspertnoi otsenki dialogicheskogo vzaimodeistviya
uchitelia i uchenika na uroke razvivayushchego obrazovaniya [Methodology of expert
evaluation of dialogic teacher-learner interaction at a lesson of developmental education].
Moscow: Pro-Press. - Лабунская Н. А. Студент в диалоге с преподавателем [Электронный ресурс] /
Н. А. Лабунская. – Режим доступа:http://anthropology.ru/ru/texts/labunsk/educdial_44.html Labunskaya, N. A. Student v dialoge s prepodavatelem. Retrieved from:
http://anthropology.ru/ru/texts/labunsk/educdial_44.html - Павлова Н.П. Интерактивный аспект дискурса: подходы к исследованию /
Н. П. Павлова // Психологический журнал. – 2005. – Том 26. – №4. – С. 66 – 76.
Pavlova, N. P. (2005). Interaknivnyi aspekt diskursa: podhody k issledovaniyu [Interactive
aspect of discourse: approaches to investigation], Psihologicheskiy zhurnal, 2005. - Ушакова В. В. Педагогические условия формирования обобщенных конструктивных
умений у будущих педагогов профессионального обучения: дисс. … канд. пед. наук:
13.00.08 / Ушакова Вероника Валерьевна. – Челябинск, 2003. – 248 с.
Ushakova, V. V. (2003). Pedagogicheskiye usloviya [Pedagogic conditions of formation of
comprehensive constructive abilities in future pedagogues of professional education].
Cheliabinsk. - Burbules, N. C. (2001). Theory and research on teaching as dialogue. Handbook of
Research on Teaching, 4th Edition., Virginia Richardson, Ed. Washington, D. C:
American Educational Research Association. 1102-1121. - Sinclair, J.McH. and Coulthard, R.M. (1975). Towards an Analysis of Discourse. In: The
English Used by Teachers and Pupils. (pp. 19-60). Oxford: Oxford University Press.