Дискурсивна репрезентація принципів діалогу у спілкуванні вчителя й учнів

Автор(и)

  • Зарічна Олена Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.zar

Ключові слова:

діалогічний дискурс, спілкування учителя і учнів, ціннісне ставлення, домінанта на Іншому, дискурс-аналіз.

Анотація

У статті розглянуто проблему дискурсивної репрезентації педагогічного діалогу у взаємодії учителі й учнів.Функціональні параметри педагогічного процесу зумовлюють розуміння педагогічного діалогу як особистісно-зорієнтованого типу спілкування, що ґрунтується на принципах ціннісного ставлення, домінанти на Іншому, особистісного включення, позиції позазнаходження і особистісної автентичності, що є альтернативним баченням відносно ліберально-демократичної концепції діалогу. У контексті даного дослідження було розроблено схему діалогічного дискурсу, специфіковану у відповідних дискурсивних патернах, маркерах і мовленнєвих актах. Особлива увага була приділена елементам дискурсу, які відображають принципи педагогічного діалогу. У ході включеного спостереження, проведеного у контексті цього дослідження, було визначено три основні комунікативні стилі, виражені у різних рівнях діалогічної диспозиції: діалогічний, напівдіалогічний і монологічний. Статистичні дані виявляють порівняно низький відсоток молодих учителів, які володіють діалогічною диспозицію і відповідними стратегіями педагогічного спілкування, що викликає потребу певних змін у системи професійної підготовки учителів, а також їхнього особистісного розвитку.

Література

References

  • Балл Г. А. Современный гуманизм и его диалогические универсалии / Г. А. Балл //
    Гуманітарні науки. – 2001. - № 2. – С. 4–10.
    Ball, G. (2001). Sovremennyi gumanism i ego dialogicheskiye universaliyi [Modern
    humanism and its dialogic universal statements]. Gumanitarni Nauky, 2, 4–10.
  • Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М.: Искусство, 1979.
    Bakhtin, M. M. (1979). Estetika Slovesnogo Tvorchestva [Aesthetics of Verbal Art].
    Moscow: Iskusstvo.
  • Бубер М. Диалог // М. Бубер. Два образа веры. – М.: Республика, 1995. – С.158-232.
    Buber, M. (1995). Dialog. Dva obraza very. [Dialogue. Two images of faith]. Moscow:
    Respublika.
  • Бирюкова Г. М. Специфика диалогических отношений в образовательном процессе
    [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://anthropology.ru/ru/ texts/biryukova/
    educdial_33.html
    Biriukova, G. Spetsifika dialogicheskih otnoshenij v obrazovatelnom protsesse. Retrieved
    from: http://anthropology.ru/ru/texts/biryukova/educdial_33.html
  • Володько Н. В. Диалогическое общение как фактор преодоления дезадаптации ребенка к
    школе: дисс….канд. псих. наук: 19.00.07 / Володько Наталия Валерьевна. – Н. Новгород,
    1999.
    Volodko, N. V. (1999). Dialogicheskoye obshcheniye kak factor preodoleniya dezadaptatsii
    rebionka k shkole [Dialogic communication as a factor of overcoming children's
    disadaptation to school]. NizhniyNovgorod.
  • Каминская М. В. Методика экспертной оценки диалогического взаимодействия учителя и
    ученика на уроке развивающего образования / М. В. Каминская. – М.: Изд-во “Про-Пресс”,
    2004.
    Kaminskaya, M. (2004). Metodika ekspertnoi otsenki dialogicheskogo vzaimodeistviya
    uchitelia i uchenika na uroke razvivayushchego obrazovaniya [Methodology of expert
    evaluation of dialogic teacher-learner interaction at a lesson of developmental education].
    Moscow: Pro-Press.
  • Лабунская Н. А. Студент в диалоге с преподавателем [Электронный ресурс] /
    Н. А. Лабунская. – Режим доступа:http://anthropology.ru/ru/texts/labunsk/educdial_44.html Labunskaya, N. A. Student v dialoge s prepodavatelem. Retrieved from:
    http://anthropology.ru/ru/texts/labunsk/educdial_44.html
  • Павлова Н.П. Интерактивный аспект дискурса: подходы к исследованию /
    Н. П. Павлова // Психологический журнал. – 2005. – Том 26. – №4. – С. 66 – 76.
    Pavlova, N. P. (2005). Interaknivnyi aspekt diskursa: podhody k issledovaniyu [Interactive
    aspect of discourse: approaches to investigation], Psihologicheskiy zhurnal, 2005.
  • Ушакова В. В. Педагогические условия формирования обобщенных конструктивных
    умений у будущих педагогов профессионального обучения: дисс. … канд. пед. наук:
    13.00.08 / Ушакова Вероника Валерьевна. – Челябинск, 2003. – 248 с.
    Ushakova, V. V. (2003). Pedagogicheskiye usloviya [Pedagogic conditions of formation of
    comprehensive constructive abilities in future pedagogues of professional education].
    Cheliabinsk.
  • Burbules, N. C. (2001). Theory and research on teaching as dialogue. Handbook of
    Research on Teaching, 4th Edition., Virginia Richardson, Ed. Washington, D. C:
    American Educational Research Association. 1102-1121.
  • Sinclair, J.McH. and Coulthard, R.M. (1975). Towards an Analysis of Discourse. In: The
    English Used by Teachers and Pupils. (pp. 19-60). Oxford: Oxford University Press.
  •  

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Завантаження

Опубліковано

2016-06-30

Номер

Розділ

Том 3, №1, 2016

Як цитувати

Зарічна, О. (2016). Дискурсивна репрезентація принципів діалогу у спілкуванні вчителя й учнів. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 3(1), 150-161. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.zar

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають