Синтаксична складність на проміжному рівні письма під час вивчення англійської як іноземної ранніми збалансованими білінгвами

Автор(и)

  • Меліса Грабовач Stockholm University, Sweden
  • Капранов Олександр University of Bergen, Norway

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.gra

Ключові слова:

ранні збалансовані білінгви, EFL, навички письма, психолінгвістика, синтаксичнa складнiсть, T-Unit.

Анотація

У статті йдеться про емпіричне психолінгвістичне дослідження, спрямоване на вивчення синтаксичної складності в англійській мові як іноземній (EFL). 15 збалансованих двомовних боснійсько-шведських учнів EFL було відібрано для дослідження, разом з відповідними контрольними групами монолінгвів. Експеримент передбачав написання непідготовленого твору англійською мовою про найзначущі винаходи 20-го століття. Твори було проаналізовано в програмі L2 Syntactic Complexity Analyzer і SPSS відповідно. Аналіз даних уключав показники синтаксичної складності. Було встановлено, що твори збалансованих двомовних боснійсько-шведських учнів EFL характеризувала статистично значуща кількість Т-одиниць у порівнянні з контрольними групами. Ці висновки представлені та обговорені в статті.

Література

References

  • Ahmadian, M. J., & Tavakoli, M. (2011). The effects of simultaneous use of careful online
    planning and task repetition on accuracy, complexity, and fluency in EFL learners’ oral
    production. Language Teaching Research, 15(1), 35-59.
  • Alotaibi, A. M. (2016). Examining the Learnability of English Relative Clauses: Evidence
    from Kuwaiti EFL Learners. English Language Teaching, 9(2), 57.
  • Bardovi-Harlig, K., & Bofman, T. (1989). Attainment of syntactic and morphological
    accuracy by advanced language learners. Studies in Second Language Acquisition, 11(01),
    17-34.
  • Byrnes, H. (2009). Emergent L2 German writing ability in a curricular context: A
    longitudinal study of grammatical metaphor. Linguistics and Education, 20(1), 50–66.
  • Ben-Zeev, S. (1977). The influence of bilingualism on cognitive strategy and cognitive
    development. Child Development, 48(3), 1009–1018.
  • Bialystok, E. (1988). Levels of bilingualism and levels of linguistic awareness.
    Developmental Psychology, 24, 560–567.
  • Bialystok, E., Majumder, S., & Martin, M.M. (2003). Developing phonological awareness:
    Is there a bilingual advantage? Applied Psycholinguistics, 24, 27–44.
  • Cenoz, J. (1998). Beyond bilingualism: multilingualism and multilingual education.
    Clevedon, England Multilingual Matters
  • Cenoz, J. & Valencia, J. (1992). The role of bilingualism in foreign language acquisition:
    Learning English in the Basque country. Journal of Multilingual and Multicultural
    Development
  • Cummins, J. (2000). Language, Power, and Pedagogy: Bilingual Children in the
    Crossfire. Clevedon, England: Multilingual Matters
  • Daiute, C.A. (1981). Psycholinguistic Foundations of the Writing Process. Research in the
    Teaching of English, 15, 1, 5–22
  • Dekydtspotter, L., & Renaud, C. (2014). On second language processing and grammatical
    development: The parser in second language acquisition. Linguistic Approaches to
    Bilingualism, 4(2), 131–165.
  • Gaies, S. J. (1979). Linguistic input in formal second language learning: The issues of
    syntactic gradation and readability in ESL materials. TESOL quarterly, 41–50.
  • Gaies, S. J. (1980). T-unit analysis in second language research: Applications, problems
    and limitations. TESOL quarterly, 53–60.
  • Grodner, D., Gibson, E., & Tunstall, S. (2002). Syntactic complexity in ambiguity
    resolution. Journal of Memory and Language, 46(2), 267–295.
  • Grosjean, F. (2008). Studying Bilinguals. Journal of linguistics, 45, 3, 715–719.
  • Herdina, P, & Jessner U. (2000). The dynamics of third language acquisition. In J. Cenoz
    and U. Jessner (eds) English in Europe: The Acquisition of a Third Language, (pp. 84–98).
    Clevedon: Multilingual Matters.
  • Ho-Peng, L. (1983). Using T-unit measures to assess writing proficiency of university ESL
    students. RELC Journal, 14(2), 35–43.
  • Hunt, K. (1965). Grammatical structures written at three grade levels. NCTE Research
    report, 3. Champaign, IL.
  • Hunt, K. W. (1970). Syntactic maturity in schoolchildren and adults. Monographs of the
    society for research in child development, 35(1), iii–67.
  • Inoue, C. (2016). A comparative study of the variables used to measure syntactic
    complexity and accuracy in task-based research. The Language Learning Journal, 1–19.
  • Iwashita, N. (2006). Syntactic complexity measures and their relation to oral proficiency in
    Japanese as a foreign language. Language Assessment Quarterly: An International
    Journal, 3(2), 151–169.
  • Kapranov, O. (2015). Self-Evaluation of Speech Fluency in English as a Second Language
    by Korean Exchange Students Studying in Sweden. In L. Szymanski & M. Kuczynski
    (eds.) Language, Thought and Education: Exploring Networks. (pp. 61–77). Zielona Gora:
    Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielenogorskiego.
  • Kapranov, O. (2013). Beginner Students’ Speech Fluency in a Second Language
    Compared across Two Contexts of Acquisition. In E. Piechurska-Kuciel & E. SzymanskaCzaplak (eds.) Language in Cognition and Affect (pp.81-95). Berlin: Springer.
  • Kobayashi, H., & Rinnert, C. (1992). Effects of First Language on Second Language
    Writing: Translation versus Direct Composition. Language Learning, 42(2), 183–209.
  • Lambert, W.E. (1974). Culture and language as factors in learning and education. Cultural
    factors in learning and education. Bellingham, WA: Fifth Western Washington
    Symposium on Learning.
  • Lu, X. (2010). Automatic analysis of syntactic complexity in second language writing,
    International Journal of Corpus Linguistics, 15(4), 474–496.
  • Macnamara, B. N., & Conway, A. R. (2014). Novel evidence in support of the bilingual
    advantage: Influences of task demands and experience on cognitive control and working
    memory. Psychonomic bulletin & review, 21(2), 520–525.
  • Molnár, T. (2011). Second language versus third language acquisition: A comparison of
    the English lexical competence of monolingual and bilingual students. Toronto Working
    Papers in Linguistics, 33(1).
  • Navés, T., Torras, M. R., & Celaya, M. L. (2003). Long-term effects of an earlier start: An
    analysis of EFL written production. Eurosla yearbook, 3(1), 103–129.
  • Norbert, F. (2012). Bilingual competence and bilingual proficiency in child development.
    Massachusetts: MIT Press.
  • Ortega, L. (2003). Syntactic complexity measures and their relationship to L2 proficiency:
    A research synthesis of college‐level L2 writing. Applied linguistics, 24(4), 492–518.
  • Shaw, P., & Liu, E. T. K. (1998). What develops in the development of second-language
    writing?. Applied linguistics, 19(2), 225–254.
  • Slavoff, G.R. & Johnson, J. S. (1995). The effects of age and the rate of learning a second
    anguage. Studies in Second Language Acquisition, 17 (1), 1–16.
  • Sotillo, S. M. (2000). Discourse functions and syntactic complexity in synchronous and
    asynchronous communication. Language Learning & Technology, 4(1), 82–119.
  • Weissberg, B. (2000). Developmental relationships in the acquisition of English syntax:
    writing vs. speech. Learning and Instruction 10, 37–53.
  • Wolfe-Quintero, K., Inagaki, S, & Kim, H-Y. (1998). Second Language Development in
    Writing: Measures of Fluency, Accuracy and Complexity Honolulu: University of Hawai'i,
    Second Language Teaching and Curriculum Center.
  • Wolff, D. (2000). Second language writing: a few remarks on psycholinguistic and
    instructional issues. Bergische Universita¨t Gesamthochschule Wuppertal: Wuppertal,
    Germany.
  • Xiaofei, L. (2010). L2 Syntactical Complexity Analyzer. Software program.
  • Yau, M. S., & Belanger, J. (1984). The Influence Mode on the Syntactic Complexity of
    EFL Students at Three Grade Levels. TESL Canada Journal, 2(1), 65–77.
  • Youn, S. J. (2014). Measuring syntactic complexity in L2 pragmatic production:
    Investigating relationships among pragmatics, grammar, and proficiency. System, 42, 270–
    287.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

Завантаження

Опубліковано

2016-06-30

Номер

Розділ

Том 3, №1, 2016

Як цитувати

Меліса Грабовач, & Капранов Олександр. (2016). Синтаксична складність на проміжному рівні письма під час вивчення англійської як іноземної ранніми збалансованими білінгвами. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 3(1), 55-64. https://doi.org/10.29038/eejpl.2016.3.1.gra