Psycholinguistic Dimensions of Designing the Future by Adolescents and Youth

Authors

  • Lubov Dolynska National Pedagogical Drahomanov University, Ukraine
  • Olha Grinova National Pedagogical Drahomanov University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.dol

Keywords:

designing the future, life goals, semantic field, free association test, adolescents, young adults

Abstract

In today's rapidly changing society, the ability of an individual to effectively design their future becomes highly important. It is the youth when a person acquires the ability to realize the project of their future. Constructing life goals and plans for their implementation by youth is carried out in the process of information exchange, life experience expansion and reflection of their semantic cognitions in social communications. The success depends on the characteristics of their image transformation into concepts, their statements' reflection, and their interpretation of other people's statements. The article aims to reveal the psycholinguistic features of designing the future by adolescents and youth. The method of the free association test, along with the method of assessing five-year intervals, was used for empirical research. 120 undergraduate and graduate students aged 17 to 21 from the National Pedagogical Drahomanov University, Ukraine, participated in the study held in 2021. Its results showed that most respondents created their goals mainly in marital, family, or professional modes. The objectives of spiritual growth and personal self-realization were autonomously constructed only by a few respondents. Participants with explicit nuclear semantic cognitions and corresponding associative fields, including altruistic associations, revealed prolonged, consistent, realistic structures of their life goals. In contrast, respondents with underdeveloped structures of semantic fields mostly created intermittent, time-limited structures of life goals with somewhat formal cognitions of satisfying their needs in the future.

References

Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность. М.: Наука, 1990.

Булах І. С. Життєва криза як імпульс до самоціннісної траєкторії особистісного зростання людини// Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 33. С 58–68.

Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи: монографія. Вінниця: Нілан–ЛТД, 2016.

Герасіна С. В. Ділова контактність як детермінанта соціально-комунікативної компетентності студентської молоді// Психолінгвістика. 2017. Вип. 22 (1). С. 43–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.1087466

Гріньова О. М. Психологічні особливості авторського життєвого вибору в юнацькому віці// Вісник Одеського національного університету. Серія: Психологічні науки. 2018. Вип. 23(47). С. 155–159.

Гріньова О. М. Психологія проектування особистістю життєвого шляху: юнацький вік. Вінниця: Нілан–ЛТД, 2018.

Долинська Л. В., Пенькова О. І. Самореалізація особистості як соціально-психологічний феномен// Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2016. Вип. 3. С. 18–25.

Журавльова О., Засєкіна Л., Журавльов О. Академічна прокрастинація в іноземних студентів бакалаврату в умовах лінгвокультурної інтеграції// East European Journal of Psycholinguistics. 2019. Вип. 6(1). С. 82–93. https://doi.org/10.29038/eejpl.2019.6.1.zhu

Засєкін С. В. Психолінгвальні закономірності відтворення художнього тексту в перекладі (на матеріалі англійської та української мов). Дис. … д-ра філол. наук. Луцьк, 2020. 486 с.

Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту: монографія. Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005.

Калмикова Л. О., Волженцева, І. В., Харченко Н. В., Мисан І. В. Без мотиву не буває цілеспрямованої мовленнєвої активності: своєрідність дитячих монологічних висловлювань// Психолінгвістика. 2019. Вип. 25 (1). С. 107–146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146

Климишин О. І. Християнсько–психологічні засади психотерапевтичної реанімації духовності адиктивних осіб. Збірник наукових праць: соціологія, філософія, психологія. 2009. Вип. 14 (2). С. 164–174.

Кроник А.А., Ахмеров Р.А. Каузометрия: методы самопознания, психо- диагностики и психотерапии в психологии жизненного пути. М.: Смысл, 2003.

Леонтьев А. А. Язык, речь и речевая деятельность. М.: URSS, 2019.

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 2003.

Максименко С. Д. Прогнозування психічного розвитку особистості у генетичній психології// Актуальні проблеми психології. 2015. Вип. 38. С. 13–23.

Мильнікова Н. Г. Вікові особливості трансформації образу в поняття у процесі опанування іноземної мови студентами ВНЗ// Психолінгвістика. 2012. Вип. 9. С. 87–95.

Михальский А. В. Хронотоп в жизненном пути личности: будущее через призму пространства и времени// Международный научно-исследовательский журнал. 2015. Вып. 10. С. 71–74. https://doi.org/10.18454/IRJ.2015.41.128

Пилипенко Н. Г. (2012). Психолінгвістичні аспекти дослідження проблеми життєвих стратегій особистості// Психолінгвістика. 2012. Вип. 11. С. 112–118.

Райс Ф., Должин К. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб.: Питер, 2019.

Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 2003.

Сергиева Н. С. Хронотоп жизненного пути в русском языковом сознании. Автореф. дисс. … д-ра филол наук. М., 2010. 43 с.

Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека: развитие субъективной реальности в онтогенезе. М.: Школьная пресса, 2013.

Тарасов Е.Ф. Межкультурное общение – новая онтология анализа языкового сознания. Этнокультурная специфика языкового сознания. М.: ИЯ РАН, 1996.

Чернышова Е.Б. Понятие образа мира в теоретическом аппарате отечественной психолингвистики// Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. Вып. 1(2). С. 206–209.

Antiniene, D., Lekaviciene, R. (2019). Some psychological factors that affect emotional intelligence of lithuanian high school students. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1, 8–23. http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i9.378

Bazilenkо, A. K. (2014). The features of operational component of social activity of student youth. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 4(2), 57–67.

Gaspani, F. (2019). Young Adults NEET and Everyday Life: Time Management and Temporal Subjectivities. Young, 27(1), 69–88. https://doi.org/10.1177%2F1103308818761424

Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(1), 96-106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y

Pittman, K., Gazza, P., Yohalem, N., Artman, S. (2008). Addressing spiritual development in youth development programs and practices: opportunities and challenges. New Directions for Youth Development, 118, 29–44. https://doi.org/10.1002/yd.254

Van Hoof, A. (1999). The identity status field re–reviewed: An update of unresolved and neglected issues with a view on some alternative approaches. Developmental Review, 19, 497–556. https://psycnet.apa.org/doi/10.1006/drev.1999.0484

Van Hoorn, J. L., Komlosi, A. (2000). Adolescent development and rapid social change. New York: State University of New York Press.

References (translated and transliterated)

Bernstein, N. A. (1990). Fizioloigja dvizhenij i aktivnost' [Physiology of movements and activity]. Moscow: Nauka.

Bulakh, I. S. (2016). Zhyttieva kryza yak impuls do samotsinnisnoi traiektorii osobystisnoho zrostannia liudyny [Life crisis as impetus to autonomous trend of human personal growth]. Problemy Suchasnoi Psykholohii, 33, 58–68.

Bulakh, I. S. (2016). Psykholohiia osobystisnoho zrostannia pidlitkiv: realii ta perspektyvy: monohrafiia [Psychology of adolescent personal growth: monograph]. Vinnytsia: Nilan–LTD.

Gerasina, S. V. (2017) Dilova kontaktnist yak determinanta sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti studentskoi molodi [Business contactness as a determinant of socio-communicative competency of students’ youth]. Psycholinguistics, 22(1), 43–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.1087466

Grinova, O. M. (2018). Psykholohichni osoblyvosti avtorskoho zhyttievoho vyboru v yunatskomu vitsi [Psychological features of authors’ life choice in youth age]. Visnyk of Odesa National University. Seriia: Psykholohichni Nauky, 23(47), 155–159.

Grinova, O. M. (2018). Psykholohiia proektuvannia osobystistiu zhyttievoho shliakhu: yunatskij vik: [Psychology of personalitys’ life way design: youth age]. Vinnytsia: Nilan–Ltd.

Dolynska, L. V., Penkova, O. І. (2016). Samorealіzacіja osobistostі jak socіal'no-psihologіchnij fenomen [Self-actualization of personality as socio-psychological phenomenon]. Naukovyi Chasopys of National Pedagogical Drahomanov University. Serіa 12: Psihologіchnі Nauki, 3, 18–25.

Zhuravliova, O., Zasiekіna, L., Zhuravliov, O. (2019). Akademіchna prokrastinacіja v іnozemnih studentіv bakalavratu v umovah lіngvokulturnoї іntegracії [Academic Procrastination Among International Undergraduate Students Under the Conditions of Linguistic and Cultural Integration]. East European Journal of Psycholinguistics, 6(1), 82–93. https://doi.org/10.29038/eejpl.2019.6.1.zhu

Zasiekіn, S. (2020). Psiholіngvalnі zakonomіrnostі vіdtvorennja hudozhnioho tekstu v perekladі (na materіalі anglіjskoї ta ukrainskoї mov) [Psycholinguistic Regularities of Reproducing Literary Texts in Translation (Based on the English and Ukrainian Languages)]. DSc Dissertation. Lutsk.

Zasiekіna, L. (2015). Strukturno-funkcіonalna organіzacіja іntelektu [Structural and Functional Organization of Intelligence]: monograph. Ostroh: National University of Ostroh Academy.

Kalmykova, L. O., Volzhentseva, I. V., Kharchenko, N. V., Mysan, I. V. (2019). Bez motyvu ne buvaie tsilespriamovanoi movlennievoi aktyvnosti: svoieridnist dytiachykh monolohichnykh vyslovliuvan [There is no Target Oriented Speaking Activity without Motivation: Peculiarities of Children’s Monologues Expressions]. Psykholinhvistyka, 25 (1), 107–146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146

Klіmyshyn, O. I. (2009). Khrystyiansko–psykholohichni zasady psykhoterapevtychnoi reanimatsii dukhovnosti adyktyvnykh osib [Christian and psychological bases of psychotherapeutic emergency of spirituality of addiction people]. Zbirnyk Naukovykh Prats: Sotsiolohiia, Filosofiia, Psykholohiia, 14 (2), 164–174.

Kronik, A., Akhmerov, R. (2003). Kauzometria: metody samoznaniya, psikhodiagnostiki i psikhoterapii v psikhologii zhiznennogo puti [Causometrics: Methods of self-cognition, psychodiagnostics and psychotherapy in the psychology of life path]. Moscow: Smysl.

Leontyev, A. A. (2019). Jazyk, rech; i rechevaja dejatelnost [Language, speech and speech activity]. Moscow: URSS.

Leontyev, D. A. (2003). Psihologija smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoj realnosti [Psychology of sense: nature, structure and dynamics of sense reality]. Moscow: Smysl.

Maksymenko, S. D. (2015). Prohnozuvannia psykhichnoho rozvytku osobystosti u henetychnii psykholohii [Prediction psychological development of personality in genetic psychology]. Aktualni Problemy Psykholohii, 38, 13–23.

Milnikova, N. H. (2012). Vikovi osoblyvosti transformatsii obrazu v poniattia u protsesi opanuvannia inozemnoi movy studentamy VNZ [Age peculiarities of transformation of image into the concept in the process of foreign language mastering by the students of a higher school]. Psycholinguistics, 9, 87–95.

Mihalsky, A. V. (2015). Hronotop v zhiznennom puti lichnosti: budushhee cherez prizmu prostranstva i vremeni [The chronotope in personal life path: the future through space and time]. Mezhdunarodnyi Nauchno-Issledovatelskii Zhurnal, 10, 71–74. https://doi.org/10.18454/IRJ.2015.41.128

Pylypenko, N. H. (2012). Psykholinhvistychni aspekty doslidzhennia problemy zhyttievykh stratehii osobystosti [Psycholinguistic aspacts of personalitys’ life strategies problem research]. Psykholinhvistyka, 11, 112–118.

Rajs, F. & Dolzhin, K. Psihologija podrostkovogo i junosheskogo vozrasta [Psychology of adolescence and youth]. SPb.: Piter.

Rubinstein, S. L. (2003). Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and consciousness. Man and world]. SPb.: Piter.

Sergieva, N. S. (2010). Hronotop zhiznennogo puti v russkom jazykovom soznanii [Chronotopos of life way in russian linguistic consciousness]. Avtoref. diss d-ra filol nauk. Moscow.

Slobodchikov, V. I. Isaev, E. I. Psihologija razvitija cheloveka: razvitie sub"ektivnoj real'nosti v ontogeneze [Psychology of human development: development of subjective reality in ontogeny]. Moscow: Shkol'naja pressa.

Tarasov, Ye. F. (1996). Mezhkulturnoe obshhenie – novaja ontologija analiza jazykovogo soznanija. Jetnokulturnaja specifika jazykovogo soznanija [Cross-cultural communication – a new ontology of avalysis of linguistic consciousness. Ethnocultural specificity of linguistic consciousness]. Moscow: IJa RAN.

Chernysheva, E. B. (2014). Ponjatie obraza mira v teoreticheskom apparate otechestvennoj psiholingvistiki [Notion of world image in theoretical apparatus of russian psycholinguistics]. Filologicheskie nauki. Voprosy Teorii i Praktiki, 1(2), 206–209.

Antiniene, D., Lekaviciene, R. (2019). Some psychological factors that affect emotional intelligence of lithuanian high school students. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1, 8–23. http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i9.378

Bazilenkо, A. K. (2014). The features of operational component of social activity of student youth. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 4(2), 57–67.

Gaspani, F. (2019). Young Adults NEET and Everyday Life: Time Management and Temporal Subjectivities. Young, 27(1), 69–88. https://doi.org/10.1177%2F1103308818761424

Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(1), 96-106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y

Pittman, K., Gazza, P., Yohalem, N., Artman, S. (2008). Addressing spiritual development in youth development programs and practices: opportunities and challenges. New Directions for Youth Development, 118, 29–44. https://doi.org/10.1002/yd.254

Van Hoof, A. (1999). The identity status field re–reviewed: An update of unresolved and neglected issues with a view on some alternative approaches. Developmental Review, 19, 497–556. https://psycnet.apa.org/doi/10.1006/drev.1999.0484

Van Hoorn, J. L., Komlosi, A. (2000). Adolescent development and rapid social change. New York: State University of New York Press.

Downloads

Published

2022-06-28

How to Cite

Dolynska, L. ., & Grinova, O. . (2022). Psycholinguistic Dimensions of Designing the Future by Adolescents and Youth. East European Journal of Psycholinguistics, 9(1). https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.1.dol

Issue

Section

Vol 9 No 1 (2022)