Розвиток грамотності другої мови у ромських дітей: Зіставне психолінгвістичне дослідження

Автор(и)

  • Hristo Kyuchukov Сілезький університет у Катовіце, Польща

DOI:

https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.2.kyu

Ключові слова:

роми, грамотність, рідна мова, друга мова, тест на швидке автоматичне називання, наратив

Анотація

У статті представлено результати порівняльного емпіричного дослідження грамотності рідної та другої мов у першокласників ромських та неромських дітей, які проживають у Болгарії та Словаччині. Ромські діти, які виростають у традиційних громадах, соціалізуються через багату усну культуру, яка їх оточує. У великих ромських сім’ях турбота про дітей є обов’язковою для кожного. У такому насиченому мовленнєвому середовищі діти вивчають рідну мову. Проте навички усного мовлення ромських дітей, набуті в домашньому середовищі, взагалі не використовуються впродовж розвитку грамотності в їхній другій мові під час навчання в початковій школі ні в Болгарії, ні в Словаччині. Бялосток (2007) стверджує, що вміння усного мовлення дітей-білінгвів рідною та другою мовами відіграють важливу роль у підготовці до навчання грамоті. Усні навички ромських дітей рідною мовою не розвиваються далі на рівні початкової школи, а їхні усні навички володіння другої мови спочатку часто дуже обмежені. 60 дітей першого класу (20 ромських і 40 неромських дітей) пройшли тестування за допомогою тесту RAN наприкінці навчального року болгарською та словацькою мовами. Детально обговорюються різні аспекти, включаючи порівняльні відмінності в успішності ромських дітей, які тестувалися в Болгарії та Словаччині. Результати показують, що (1) час для називання в тесті RAN на другій мові може слугувати предиктором рівня грамотності дітей у другій мові; (2) Низький рівень мовної компетенції дітей у рідній мові збігається з низьким рівнем володіння грамотністю в другій мові; (3) Місце проживання дітей є чинником, який впливає на результативність ромських дітей у тесті RAN. Ромські діти із сільської місцевості мають кращі результати, ніж ромські діти, які живуть у місті. Рівень усного мовлення рідною мовою дітей ромів впливає на швидкість називання в тесті RAN другою мовою. Ромські діти, які проживають у місті, живуть більш ізольованим і не володіють таким багатим словником рідною мовою. Наприклад, діти, які живуть у селі, мають більше щоденних контактів з болгарами-неромами, розвиваючи таким чином багатший словниковий запас рідною мовою.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

Посилання

Adesope, O. O., Lavin, T., Ungerleider, C. (2010). A systematic review and mata-analysis of the congnitive correlates of bilingualism. Review of Educational Research, 80(2), 207–245. https://doi.org/10.3102/0034654310368803

Baferani, M. (2015). The Role of the Family in the Socialization of Children. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6, 417-423. http://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n6s6p417

Bialystok, E. (2007). Acquisition of Literacy in Bilingual Children: A Framework for Research. Language Learning, 50(1), 45-77. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00180

Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge: Harvard University Press.

Cahn, C. and Petroa, D. (2004). Stigma. Segregated schooling of Romai in central and Eastern Europe. Budapest, Hungary: ERRC.

Crystal, D. (1992). An Encyclopedic Dictionary of Language and Languages. London: Penguin

Cvorovic, J. (2005). Gypsy Ethnic Socializaton in Serbia. Glasnik Ethnografskog Instituta, LIII, 35-49.

DeCasper, Anthony J. and Fifer, William P. (1980). Of Human Bonding: Newborns Prefer Their Mothers' Voices. Science, 208(4448), 1174–1176. http://doi.org/10.1126/science.7375928

Eckert, E. (2017). The Power of language, learning and socialization: Romani and Ebonics. Journal of Language, Identity & Education, 16(1), 45–58. https://doi.org/10.1080/15348458.2016.1265451

Goswami, U. (2009). The Basic Processes in Reading: Insights from Neuroscience. In D. Olson and N. Torrance (eds) The Cambridge Handbook of Literacy. Cambridge University Press.

Grzymala-Moszczynska et al. 2019. Discrimination or not? Romani children in Polish special schoolsand diagnoses of intellectual disability. Romani Studies. Series 5, 1(29), 51–83. https://www.muse.jhu.edu/article/728297.

Gudschinsky, S. (1982). Literacy: The Growing Influence of Linguistics. Berlin: Mouton Publishers.

Hübschmannová, M. (1979). Bilingualism among the Slovak Rom. International Journal of the Sociology of Language, 19, 33–49.

Jarkovska, L., Liskova, K. and Obrovska, J. (2015) .We treat them all the same but... Disappearing ethnic homogeneity in Czech classroom and teachers’ responses. Race, Ethnicity and Education, 18(5), 632–654. http://doi.org/10.1080/13613324.2015.1013457

Kyuchukov, H. (1994) Bilingualism by Birth. Dil Dergisi-Language Journal, 20, 34-41.

Kyuchukov, H. (2000) The Romani language of Turkish speaking Roma children. Paper presented at the VII International Sociolinguistic Conference, Sofia.

Kyuchukov, H. (2002) Code-switching among trilingual Turkish speaking Roma children in Bulgaria. Psychology of Language and Communication, 6(1), 75-84.

Kyuchukov, H. (2001) Razvitie na detskiya romski i detskiyat turski bilingvizam v Bulgaria [Development of Roma and Turkish children bilingualism in Bulgaria]. Sofia: IKTUS, (in Bulgarian).

Kyuchukov, H. (2005) Ezikovata socializacia na romskite deca [Language socialization of Roma children]. Pedagogicheski Almanah, 1-2.

Kyuchukov, H. (2009) Kognitivniyat podhod v obuchenieto po romski ezik. Burgas: Science

Kyuchukov, H. (2010). Romani language competence. In J. Balvin and L. Kwadrants, (Eds.). Situation of Roma Minority in Czech, Hungary, Poland and Slovakia, (pp. 427–465). Wroclaw: Prom.

Kyuchukov, H. (2017) “Parno sar papin – white as a swan”, or How metaphors help Roma children to acquire grammatical categories in Romani. East European Journal of Psycholinguistics, 4(1), 100-113. https://doi.org/10.29038/eejpl.2017.4.1.kyu

Kyuchukov, H. (2014a). Acquisition of Romani in a bilingual context. Psychology of Language and Communication, 18, 211–225. https://doi.org/10.2478/plc-2014-0015

Kyuchukov, H. (2014b). Romani language assessment of Roma children. Journal of Language and Cultural Education, 2, 52–64.

Kyuchukov, H. & de Villiers, J. (2014a). Roma children’s knowledge on Romani. Journal of Psycholinguistics, 19, 58–65.

Kyuchukov, H. & de Villiers, J. (2014b) Addressing the rights of Roma children for a language assessment in their native language of Romani. Poster presented at the 35th Annual Symposium on Research in Child Language Disorders. Madison, Wisconsin June 12–14.

Kyuchukov, H. and de Villiers, J. (2009) Theory of Mind and Evidentiality in Romani-Bulgarian Bilingual children. Psychology of Language and Communication, 13(2), 21-34. http://doi.org/10.2478/v10057-009-0007-4

Kyuchukov, H., de Villiers, J., and Tabori, A. (2017) Why Roma children need language assessments in Romani? Psychology of Language and Communication, 21(1), 215- 243. http://doi.org/10.1515/plc-2017-0011

Kyuchukov, H. and New, W. (2019). Roma school mediators and the bilingualism of Roma students. Edukacija Medzukilturowa, 10(1), 81-100. http://hdl.handle.net/20.500.12128/12455

Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press.

Lantolf, J. (2006). Socio-cultural Theory and L2. Studies in Second Language Acquisition, 28, 67-109. http://doi.org/10.1017/S0272263106060037

Leaper, C. (2014-2017) Parents’ Socialization of Gender in Children. Encyclopedia of Early Childhood Development. CEECD, 1-4.

Maccoby, M. (1992). The Role of Parents in the Socialization of Children: An Historical Overview. Developmental Psychology, 28(6), 1006-1017.

McLane, J. B. and McNamee, G. D. (1990). Early Literacy. Cambridge: Harvard University Press.

May, S. (2011). Language and minority rights: Ethnicity, Nationalism and politics of language (2nd ed.). New York, NY: Routledge.

Memedov, I. (2010). European court denounces segregated education again: oršuš and others v Croatia. Romani rights journal: implementation of judgments. Budapest, Hungary: European Romani Rights Center.

Miškolci, J., Kováčová, L. and Kubánová, M. (2017). Trying to include but supporting exclusion instead? Constructing the Roma in Slovak educational policies. European Education, 49(1), 71–88. https://doi.org/10.1080/10564934.2017.1280337

Miskovic, M. (2009). Roma education in Europe: in support f the discourse of the race. Pedagogy, Culture and Society, 17(2), 201–220. https://doi.org/10.1080/14681360902934442

New, W. (2011). Stigma and Roma Education policy reform in Slovakia. European Education, 43(4), 45–61. https://doi.org/10.2753/EUE1056-4934430403

New, W. (2014). Regulating Roma language and culture in Central Europe. Journal of Language and Cultural Education, 2(2), 165–181.

Ochs, E. (1983). Cultural dimentions of language acquisition. In E. Ochs & B. Schieffelin (Eds.), Acquiring conversational competence, (pp. 185–191). London: Routledge.

Ozcaliskan, S. (2014). Development of metaphor. In P. Brookse, V. Kempe, & G.J. Golson (Eds.). Encyclopedia of Language Development, (pp. 374–375). NY: Sage Publishers.

Popov, V. (1988). Detskite igri v socializaciyata na lichnostta v tradicionnata nardona kultura. [The children’s games in the socialization of personality in the traditional folk culture] Bulgarska Etnografiya, 2.

Reger, Z. (n.d.). Language groups among the Gypsies in Hungary and some aspects of their oral culture. (n.p.)

Reger, Z. (1991). Socialisation des infants et pratique linguistique. Oralite Tzigane, 30.

Reger, Z. (1999). Teasing in the linguistic socialization of Gypsy children in Hungary. Acta Linguistica Hungarica, 46(3-4), 289–315.

Reger, Z. & Berko-Gleason, J. (1991). Romani child-directed speech and children’s language among Gypsies in Hungary. Language in Society, 20(4), 601–617.

Schieffelin, B. (1986). The acquisition of Kaluli. In: Slobin, D.I. ed. The cross-linguistic study of language acquisition. (pp. 525–593.) Vol. I. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates,

Smith, T. (1997). The Romani 'Gypsy' Child Socialization and Education Process. British Journal of Sociology of Education, 18(2), 243-256

Scribner, S. and Cole, M. (1981). The psychology of Literacy. Harvard University Press.

Skutnabb-Kangas, T. (2000). Linguistic genocide in education—or worldwide diversity and human rights. New York, NY: Routledge.

Sokolova, V. (2008). Cultural politics of ethnicity: discourses on Roma in Com¬munist Czechoslovakia. Stuttgart: Ibidem-Verlag.

Stoyanova, J. (2009). Ezikovo osaznavane: ranna ontogeneza [Language onciseness:early ontogeny]. Bulgarska Rech, XV(3), 43-58.

Yardley, A. (1973). Young Children Thinking. New York: Citation Press.

Завантаження

Опубліковано

2021-12-27

Номер

Розділ

Том 8 № 2 (2021)

Як цитувати

Кючуков, Х. (2021). Розвиток грамотності другої мови у ромських дітей: Зіставне психолінгвістичне дослідження. Східноєвропейський журнал психолінгвістики , 8(2), 103-123. https://doi.org/10.29038/eejpl.2021.8.2.kyu

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають