Покращення навчання перекладу студентів, які вивчають другу мову, за допомогою ChatGPT: дослідження перекладу з арабської на німецьку з підтримкою ШІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/eejpl.2025.12.1.naqКлючові слова:
ChatGPT у перекладі, мовне навчання з підтримкою ШІ, методика викладання перекладу, переклад з арабської на німецьку, Штучний Інтелект в освітіАнотація
У цьому дослідженні вивчається ефективність використання ChatGPT як навчального інструмента для покращення навичок перекладу з арабської на німецьку мову. Експериментальну групу, яка користувалася ChatGPT протягом 15- тижневого семестру, порівнювали з контрольною групою, що навчалась за традиційною методикою. Для оцінки рівня перекладацької підготовки було проведено вхідне та підсумкове тестування. Результати показали, що студенти з експериментальної групи значно перевершили учасників контрольної групи, продемонструвавши покращення у побудові речень, доборі лексики, граматичній точності, а також у перекладі ідіом і сталих словосполучень. Незважаючи на незначні мовні помилки, студенти, які використовували ChatGPT, продемонстрували кращі результати у розумінні нюансів перекладу. Дослідження підкреслює потенціал інструментів на основі ШІ в мовному навчанні, зокрема у викладанні перекладу, і пропонує напрями для подальших розвідок, зокрема вивчення довгострокового впливу ШІ на розвиток професійних перекладацьких навичок і пошуку оптимального балансу між машинним і людським компонентом у навчальному процесі.
Декларація щодо конфлікту інтересів
Автори повідомили про відсутність потенційного конфлікту інтересів.
Завантажити
Посилання
Alhabahba, M. M., Pandian, A., & Mahfoodh, O. H. A. (2016). English language education in Jordan: Some recent trends and challenges. Cogent Education, 3(1), 1156809. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1156809
Alomoush, O. I. S., & Al-Na’imat, G. K. (2018). English as the lingua franca in visual touristic Jordan: The case of Petra. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(4), 1-13. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.4p.1
Al-Saidat, E. (2009). English in Jordan: Attitudes and prestige. Indian Journal of Applied Linguistics, 35(2), 155-167.
Al-Wasy, B. Q., & Mohammed, O. S. M. (2024). Strategies of translating euphemistic expressions from Arabic into English: A comparative study of artificial intelligence models with human translation. مجلة العلوم التربوية و الدراسات الإنسانية, (40), 826-855.
Baker, M. (1992). In Other Words. Routledge.
Baskara, R., & Mukarto, M. (2023). Exploring the implications of CHATGPT for language learning in higher education. IJELTAL (Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics), 7(2), 343. https://doi.org/10.21093/ijeltal.v7i2.1387
Brynjolfsson, E., Hui, X., & Liu, M. (2019). Does machine translation affect international trade? Evidence from a large digital platform. Management Science, 65(12), 5449-5460.
Fan, P., Gong, H., & Gong, X. (2023). The application of ChatGPT in translation teaching: Changes, challenges, and responses. International Journal of Education and Humanities, 11(2), 49-52.
Fütterer, T., Fischer, C., Alekseeva, A., Chen, X., Tate, T., Warschauer, M., & Gerjets, P. (2023). ChatGPT in education: Global reactions to AI innovations. Scientific Reports, 13(1), 15310. https://doi.org/10.1038/s41598-023-39788-6
Hamdan, J. M., & Hatab, W. A. A. (2009). English in the Jordanian context. World Englishes, 28(3), 394-405. https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.2009.01607.x
Haryanti, D. (2024). Exploring the efficacy factors of ChatGPT in enhancing Indonesian to English translation skills. Proceeding of The 19th University Research Colloquium 2024: Bidang Pendidikan, Humaniora dan Agama (216-227).
Hasan, E., Naqrash, N., & Khabbas, A. K. A. (2025). Teaching Arabic-Korean translation using ChatGPT. Social Sciences & Humanities Open, 11, 101484. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101484
Kasap, S. (2025). Psycholinguistic Dynamics in Translation. In Ş. Köktürk Ed., Linguistics and translation (pp. 111-118). Akademisyen Kitapevi.
Kasap, S., & Ünsal, F. (2024). A psycholinguistic study of the bouba-kiki phenomenon: Exploring associations between sounds and shapes. East European Journal of Psycholinguistics , 11(1), 84-95. https://doi.org/10.29038/eejpl.2024.11.1.kas
Kelly, N., & Bruen, J. (2015). Translation as a pedagogical tool in the foreign language classroom: A qualitative study of attitudes and behaviours. Language Teaching Research, 19(2), 150-168. https://doi.org/10.1177/1362168814561219
Khoshafah, F. (2023). ChatGPT for Arabic-English translation: Evaluating the accuracy. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs-2814154/v1
Kong, L. (2022). Artificial Intelligence-Based Translation Technology in Translation Teaching. Computational Intelligence and Neuroscience, 2022, 1–9. https://doi.org/10.1155/2022/6016752
Lee, T. K. (2023). Artificial intelligence and posthumanist translation: ChatGPT versus the translator. Applied Linguistics Review.
Liao, P. (2010). An analysis of English-Chinese translation errors and its pedagogical applications. Compilation & Translation Review, 3(2), 1-10.
Limo, F. A. F., Tiza, D. R. H., Roque, M. M., Herrera, E. E., Murillo, J. P. M., Huallpa, J. J., ... & Gonzáles, J. L. A. (2023). Personalized tutoring: ChatGPT as a virtual tutor for personalized learning experiences. Przestrzeń Społeczna (Social Space), 23(1), 293-312.
Lyu, C., Xu, J., & Wang, L. (2023). New trends in machine translation using large language models: Case examples with ChatGPT. arXiv preprint arXiv:2305.01181.
Mohamed, Y. A., Khanan, A., Bashir, M., Mohamed, A. H. H., Adiel, M. A., & Elsadig, M. A. (2024). The impact of artificial intelligence on language translation: A review. IEEE Access, 12, 25553-25579. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3171245
Munday, J., Pinto, S. R., & Blakesley, J. (2022). Introducing translation studies: Theories and applications. Routledge.
Muñoz-Basols, J., Neville, C., Lafford, B. A., & Godev, C. (2023). Potentialities of applied translation for language learning in the era of artificial intelligence. Hispania, 106(2), 171-194. https://doi.org/10.1353/hpn.2023.0039
Opara, E., Mfon-Ette Theresa, A., & Aduke, T. C. (2023). ChatGPT for teaching, learning and research: Prospects and challenges. Glob Acad J Humanit Soc Sci, 5(1), 10-25. https://doi.org/10.36352/gajhss.2023.05.010
Sahari, Y., Al-Kadi, A. M. T., & Ali, J. K. M. (2023). A cross sectional study of ChatGPT in translation: Magnitude of use, attitudes, and uncertainties. Journal of Psycholinguistic Research, 52(6), 2937-2954. https://doi.org/10.1007/s10936-023-09844-5
Wu, T., He, S., Liu, J., Sun, S., Liu, K., Han, Q. L., & Tang, Y. (2023). A brief overview of ChatGPT: The history, status quo and potential future development. IEEE/CAA Journal of Automatica Sinica, 10(5), 1122-1136. https://doi.org/10.1109/JAS.2023.3598327
Yeşilçınar, S. (2023). Personalized learning through gamification: A ChatGPT approach to English language learning. In G. Kartal Ed., Transforming the Language Teaching Experience in the Age of AI (pp. 44-64). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-9893-4.ch003
Yuan, Y., Li, H., & Sawaengdist, A. (2024). The impact of ChatGPT on learners in English academic writing: Opportunities and challenges in education. Language Learning in Higher Education, 14(1), 41-56. https://doi.org/10.1515/llhe-2024-0005
Yuxiu, Y. (2024). Application of translation technology based on AI in translation teaching. Systems and Soft Computing, 6, 200072. https://doi.org/10.1016/j.sasc.2024.200072
Zhao, W., Huang, S., & Yan, L. (2024). ChatGPT and the future of translators: Overview of the application of interactive AI in English translation teaching. In 2024 4th International Conference on Computer Communication and Artificial Intelligence (CCAI) IEEE. (303-307). https://doi.org/10.1109/CCAI50596.2024.00101
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Nadia Naqrash, Marwan Jarrah, Esraa Hasan, Ali Sukayna

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.